Collectief Zonnedak

08 november 2023

De realisatie van het eerste collectieve zonnedak voor onze ETC komt steeds dichterbij. Naast de lopende proef met de deelauto zal het zonnedak de eerste fysieke realisatie van onze coöperatie zijn. Een mooi detail is dat deze collectieve oplossing op het dak van het oudste bedrijf van Smallingerland komt te liggen. Zo gaat Scheepswerf van der Werff samen met ETC een zonnige toekomst tegemoet.

Haiko van der Werff, de huidige werfbaas met zijn bedrijf aan het Buitenstverlaat, wordt vaak geassocieerd met het rijke verleden van de werf. Scheepsbouw van der Werff behoort tot de oudste bedrijven van Fryslân. Skûtsje liefhebbers kennen het bedrijf onder andere van de skûtsjes van Lemmer, Earnewâld en Joure die varen in de SKS vloot. Haiko van der Werff is de elfde generatie scheepsbouwers sinds 1729 in Drachten. De werf aan het Buitenstverlaat is in 1710 opgericht en bestaat dus al 300 jaar!

Haiko van der Werf heeft in zijn werkplaatsen een elektriciteitsaansluiting voor verlichting en om te lassen. Vanwege dat laatste is de aansluiting vrij groot omdat lassen pieken in het elektriciteitsverbruik veroorzaakt. De totale jaarlijkse stroomafname is vergelijkbaar met die van een gemiddeld huishouden. Dus afgezien van de (las)pieken wordt de aansluiting niet volledig gebruikt, zowel qua afname als qua teruglevering door bijvoorbeeld zonnepanelen. Enkele jaren geleden zijn er zonnepanelen geplaatst op het botenhuis van Van der Werf, waarmee hij zijn eigen verbruik kan dekken.

Hoewel hij niet meer stroom nodig heeft voor zichzelf, bood Haiko in 2022 aan om het dak van één van zijn werkplaatsen ter beschikking te stellen aan de ETC voor het opwekken van stroom voor haar leden. Om dit aanbod serieus te overwegen, is de ETC in overleg gegaan met Sinnetechniek uit Drachten, resulterend in de plaatsing van ongeveer 48 panelen op het dak van één van de werkplaatsen, met een geschatte jaarlijkse opbrengst van circa 18.000 kWh, vergelijkbaar met het verbruik van 3 tot 4 huishoudens (exclusief een eventuele elektrische auto). Om het 300 jaar oude historische aanzicht van de werkplaatsloodsen niet te beïnvloeden, worden de panelen zo geplaatst dat ze nagenoeg niet zichtbaar zijn vanuit de omgeving.

Bij de realisatie van het zonnedak komt veel kijken en zijn veel partijen betrokken. In de PDF die je onderaan deze pagina kunt downloaden vind je het stappenplan verwerkt in een tijdlijn.